Current song:

Tan Sri Hamzah Meninggal Dunia


MALAYSIA kehilangan tokoh sukan tersohor, Tan Sri Hamzah Abu Samah (gambar kecil) yang banyak mewarnai arena sukan tempatan serta membawa nama negara ke persada antarabangsa.

Berikutan penglibatan aktifnya dalam arena sukan tempatan dan antarabangsa, Allahyarham semasa hayatnya telah dilantik menjadi presiden bagi beberapa persatuan sukan tempatan dan pernah dipilih menjadi naib presiden Persekutuan Bola Sepak Antara- bangsa (FIFA).

Hamzah, 88, menghembuskan nafas terakhir di kediamannya di Staffield Country Resort, Mantin, Negeri Sembilan pada kira-kira 3.30 petang semalam akibat sakit tua.

Adik ipar kepada Perdana Menteri Malaysia Kedua, Tun Abdul Razak Hussein dan bapa saudara kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu meninggalkan isteri, Toh Puan Sri Zainun, adik kepada Abdul Razak, serta tujuh orang anak.

Presiden seumur hidup Majlis Olimpik Malaysia (MOM) itu, anak kelahiran Pekan, Pahang dan merupakan bekas anggota Parlimen Raub (1967-1978) dan Temerloh (1978-1980), adalah bekas pelajar Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) sebelum melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang di Gray's Inn, England pada 1953.



Suara

Suara

Suara
Suara