Current song:

Wanita Paling Ramai Derma Organ


KOTA BHARU – Golongan lelaki sepatutnya rasa tercabar untuk membantu mereka yang memerlukan bantuan pemindahan organ selepas statistik Pusat Sumber Transplan Nasional mendapati bahawa wanita yang lebih ramai menandatangani ikrar mendermakan anggota tubuh masing-masing dengan membabitkan 112,224 orang.

Jumlah itu membentuk 55 peratus daripada 205,478 penderma di seluruh negara dengan lelaki pula seramai 92,263 orang atau 45 peratus.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kesedaran Awam Pendermaan Organ, Tan Sri Lee Lam Thye, berkata, selain angka yang besar dalam kalangan penderma wanita, pihaknya juga bangga dengan kesediaan belia berumur antara 25 hingga 35 tahun yang mewakili lebih 60 peratus daripada jumlah keseluruhan penderma.

“Ini adalah hasil daripada usaha kita menumpukan kempen di sekolah, kolej dan universiti seluruh negara bagi meningkatkan kesedaran golongan muda tentang kepentingan menderma organ.

“Golongan muda menjadi sasaran utama kempen dan kita berharap mereka bukan sahaja akan berminat untuk mendaftarkan diri sebagai pengikrar bahkan turut menyebarkan pula maklumat kepada masyarakat setempat,” katanya.
Suara

Suara

Suara
Suara