Current song:

AS Didakwa Beri 'Lampu Hijau'

Bangunan-bangunan di Jouret al-Shayah, Homs
musnah teruk akibat serangan tentera Syria, kelmarin.
WASHINGTON 30 Jan. - Satu e-mel yang bocor oleh penggodam Malaysia, mendedahkan kononnya White House telah memberi 'lampu hijau' kepada penggunaan senjata kimia dalam serangan di Syria, yang kemudiannya akan dipersalahkan kepada tentera Presiden Bashar al-Assad, bertujuan menarik negara lain menyertai tindakan ketenteraan antarabangsa di negara itu.

Satu laporan yang dikeluarkan pada Isnin lalu mengandungi pertukaran e-mel antara dua pegawai kanan di Britam Defence, syarikat kontraktor yang beribu pejabat di Britain di mana satu skim 'yang diluluskan oleh Washington' itu mendedahkan Qatar akan membiayai pasukan pemberontak di Syria untuk menggunakan senjata kimia itu.

Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama pada bulan lalu memberi amaran kepada Assad bahawa AS tidak akan berkompromi jika Syria menggunakan senjata kimia ke atas rakyatnya sendiri. Menurut Infowars.com, e-mel bertarikh 25 Disember itu dihantar daripada Pengarah Pembangunan Perniagaan Britam, David Goulding kepada pengasas syarikat, Philip Doughty.

E-mel itu berbunyi: "Phil...Kita telah menerima satu tawaran baharu. Kali ini tentang Syria lagi. Qatar mencadangkan satu perjanjian yang menarik yang telah mendapat kelulusan Washington.

"Kita perlu menghantar senjata kimia yang berasal dari (Kesatuan) Soviet dari Libya ke Homs, senjata sama yang dimiliki Assad.

"Mereka juga mahu kita menempatkan anggota Ukraine kita yang boleh bercakap Rusia dan membuat rakaman video.

"Saya tidak fikir ini idea yang baik, tetapi jumlah bayaran yang tawarkan agak besar. Apa pendapat anda?. Yang benar, David."

Britam Defence dan Jabatan Negara AS yang dihubungi MailOnline enggan mengulas tentang laporan itu.

E-mel itu dikatakan didedahkan oleh penggodam Malaysia yang turut memiliki resume eksekutif kanan dan salinan pasport Britam Defence melalui pelayan syarikat yang tidak dilindungi, menurut Cyber War News.

Sementara itu, Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa bersatu (PBB), Ban Ki-moon hari ini mengecam 'kedahsyatan berterusan' dalam perang Syria dan menggesa supaya keganasan dihentikan dan lebih banyak bantuan diberi.

"Berapa banyak lagi orang yang akan dibunuh jika situasi ketika ini berterusan. Saya merayu semua pihak, terutamanya kerajaan Syria menghentikan pembunuhan atas nama kemanusiaan," katanya ketika menghadiri sidang derma di Kuwai bagi meningkatkan dana untuk kerja kemanusiaan PBB. - AGENSI


Sumber Dari Utusan
Disiarkan Pada : 31/01/2013

Suara

Suara

Suara
Suara