Current song:

Kartun Hina Nabi Pula DiBantah


PARIS 20 Sept. - Berpuluh-puluh ribu ekspatriat Perancis yang tinggal di negara-negara Islam bimbang akan menjadi sasaran seterusnya bantahan, ekoran penerbitan majalah satira negara ini yang memaparkan karikatur bogel Nabi Muhammad SAW, semalam.

Demonstrasi ganas telah mengakibatkan lebih 30 kematian minggu lalu ekoran penyiaran filem anti-Islam, Innocence of Muslims yang menjadikan Amerika Syarikat (AS) sebagai sasaran.

Namun, menteri-menteri Perancis bimbang fokus itu beralih ke arah kepentingan negara ini yang berada di luar negara.

Kerajaan Sosialis Perancis, turut berdepan dengan dilema tentang bagaimana untuk menguruskan kemarahan kira-kira empat juta umat Islam di negara ini setelah penerbitan karikatur oleh majalah Charlie Hebdo itu.

Beribu-ribu salinan tambahan majalah itu dijangka akan terus laris hari ini setelah cetakan biasa sebanyak 75,000 salinan habis terjual hanya dalam tempoh beberapa jam, semalam.

Umat Islam yang menghadiri solat Jumaat di Masjid-masjid Perancis esok akan mendengar khutbah menggesa supaya mereka bertenang dan pada masa sama menggesa kerajaan menyekat penyiaran sebarang bahan berunsur penghinaan.
Suara

Suara

Suara
Suara