Current song:

Adrea Benci Lelaki Miang

Beberapa adegan lakonan Adrea dalam filem Kahwin 5,
salah satu daripadanya babak di atas katil bersama Shy8.
SEMALAM filem Kahwin 5 terbitan Showbiz Productions mula menemui peminat di sekitar 70 buah pawagam seluruh tanah air. Filem arahan Nizam Zakaria itu dibintangi oleh Shy8 atau Usop Wilcha, Fizz Fairuz, Dian P.Ramlee, Adrea Abdullah, Norish Karman, Marsha Milan, Anzalna Nasir dan Soffi Jikan.

Antara watak yang menonjol dalam Kahwin 5 adalah Sahara lakonan Adrea yang merupakan isteri kedua kepada Dr. K, yang dilakonkan oleh Shy8.

Menariknya, Sahara bukan sahaja garang tetapi pekat dengan dialek Kelantan kerana wanita itu ditemui Dr. K sewaktu menjual tupperware di negeri Cik Siti Wan Kembang itu.

Pembawa watak Sahara adalah Adrea dan dia tidak mempunyai masalah untuk bertutur dialek Kelantan kerana dia memang berasal dari negeri itu.

Menurut Adrea atau nama sebenarnya Nik Adrea Nik Abdullah, dia memilih untuk berlakon Kahwin 5 kerana jalan ceritanya yang menarik, lucu dan berkisarkan tentang realiti.

Bagaimanapun kata Adrea, dia amat malu ketika melakonkan adegan atas katil dengan Usop Wilcha walaupun ini adalah filem ke lima lakonannya.

“Sumpah Adrea malu! Segan sangat! Tapi nasib baik Adrea dapat padamkan rasa malu ketika rakaman adegan itu, kalau tidak pasti tak menjadi babak itu.

“Apa pun Adrea bernasib baik sebab abang Usop profesional orangnya. Dia tak menganggu fokus Adrea untuk menghidupkan karakter Sahara dan menggambarkan keadaan mereka sebagai suami isteri ketika itu," katanya mengulas adegan yang tampak menggoda itu.

Kata Adrea, dia bukanlah jenis yang berani untuk melakonkan adegan daring namun bersetuju untuk filem Kahwin 5 kerana watak Sahara yang pelbagai.

“Realitinya Adrea memang takut untuk melakonkan adegan berani kerana Adrea tidak mahu dianggap sebagai pelakon yang bukan-bukan pula.

“Selalunya Adrea akan tapis dulu sebelum buat keputusan untuk memilih watak yang ada unsur-unsur panas, tapi kalau boleh elak mesti elak.

“Lagipun Adrea ini pelakon serius. Adrea tidak mahu mencari glamor murahan dengan menerima watak yang tak mencabar dan tidak membantu Adrea untuk membina nama sebagai pelakon. Untuk watak Sahara itu ada sebabnya kenapa Adrea terima," jelasnya.

Tambah Adrea, dia bersetuju untuk berlakon Kahwin 5 bukan kerana ia filem komedi semata-mata tapi kerana filem itu sarat dengan mesej.

“Kahwin 5 bukan sekadar komedi tetapi memaparkan masalah yang logik dan sering berlaku dalam kehidupan seharian. Banyak mesej positif yang dapat diambil biarpun cara penyampaian dalam bentuk lawak.

“Saya suka bekerja dengan Nizam kerana dia seorang pengarah yang senang untuk diajak berbincang dan sering memberi kebebasan kepada pelakon untuk melakonkan watak mengikut pendekatan masing-masing," katanya.

Menyentuh mengenai watak Sahara yang ada ketikanya garang macam harimau itu katanya, tidak ada kena mengena dengan peribadi dan semua itu hanyalah lakonan.

Lagipun watak Sahara yang digambarkan dalam Kahwin 5 adalah isteri kedua yang suka cakap kuat-kuat apabila marah pada Dr. K.

“Adrea bukan jenis yang suka cari gaduh kerana saya seorang yang tenang. Kalau Sahara marah, dia terus sembur tapi Adrea pula lebih senang mendiamkan diri kalau sedang marah.

“Sahara mencabar Adrea kerana perlu melakonkan watak itu melucukan walaupun dalam keadaan manja atau garang.

“Kalau zaman sekolah dulu, mungkin watak Sahara itu ada pada diri Adrea. Cepat panas baran kerana Adrea dulu tomboy, tapi bukan pengkid ya kerana Adrea ada teman lelaki. Tapi cabaran Adrea ialah untuk membuat watak itu melucukan walaupun dlm keadaan manja atau garang," ceritanya.

Sebelum ini Adrea pernah berlakon filem Sh3, Dua Alam, CE1, Abuya dan Hantu Tok Mudim yang bakal ditayangkan pada tahun hadapan.

Selain itu dia juga muncul dalam filem Sifu dan Tongga serta Omni versus Ponti.

“Setakat ini alhamdulillah, tawaran berlakon tidak henti-henti baik filem atau drama. Antara drama yang orang ingat kemunculan Adrea adalah Elly dan Epit serta 7 Gerhana," katanya yang idamkan watak seperti Jennifer Garner dalam drama Alias.

Sudah ada teman

Baru-baru ini di laman sosial tersebar cerita kononnya Adrea berkawan dengan pengkid dan apabila soalan itu diaju, dia hanya ketawa mendengarnya.

“Kelakarnya... Adrea ada teman lelaki lah. Alhamdulillah. Tapi boyfriend Adrea selalu sibuk. Dia yang nak Adrea ada pembantu peribadi (PA) sebenarnya untuk jaga Adrea.

“Teman lelaki Adrea risau melihat Adrea yang kadang-kadang balik sendiri pada waktu malam dan memandu dalam keadaan penat.

“Apabila ada pembantu peribadi, orang tak mengatal dengan Adrea sangat, sebab ada body guard katanya," tangkis Adrea tentang dakwaan dia berkasih dengan pengkid.

Tambah Adrea, yang dimaksudkan itu adalah PA dan sekali gus kawan rapatnya yang sudah dikenali sejak lapan tahun lalu dan sudah dianggap seperti adik sendiri.

“Dari zaman sekolah Adrea ramai kawan. Macam-macam jenis ada. Adrea tak kisah siapa mereka, jadi mereka ikhlas dan jujur sebagai kawan dan tak mengambil kesempatan sudah.

“Adrea bukan jenis yang suka menilai orang. Asal mereka baik dan sudi berkawan itu sudah memadai. Kebanyakan kawan-kawan Adrea dikenali keluarga," katanya.

Ibu tunggal

Berkenaan dengan status diri, sejujurnya Adrea memilih untuk lebih terbuka. Malah, dia mengakui sebelum ini pernah mendirikan rumah tangga tetapi jodohnya tidak lama.

Hari ini, dia sedang mengayam cinta dengan seorang jejaka yang diharap mampu membawanya ke jinjang pelamin sekali lagi.

“Memang saya pernah berkahwin, namun sayangnya jodoh tak lama.

“Dugaan Allah Adrea terima dengan penuh reda dan tabah melaluinya. Adrea juga bersyukur kerana ada seorang anak lelaki yang menjadi kekuatan dan penyeri hidup Adrea.

“Kini hati Adrea sudah dimiliki. Dia cuma orang biasa bukan dari kalangan artis. Doalah dia yang terakhir untuk Adrea. Insya-Allah. Kita mampu merancang hanya tuhan menentukan," ujarnya.


Sumber Dari Utusan
Disiarkan Pada : 29/12/2012

Suara

Suara

Suara
Suara