Current song:

Bekas Ketua Polis Trafik Ditangkap Kerana Rasuah

DJOKO SUSILO (tengah) bersama peguamnya ketika
tiba di ibu pejabat KPK di Jakarta, Indonesia.
JAKARTA - Pihak berkuasa Indonesia telah menahan seorang ketua polis trafik kerana terlibat dalam kes rasuah bernilai jutaan ringgit, sekali gus menjadi skandal rasuah terbaharu melibatkan pasukan polis republik tersebut.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Indonesia (KPK) mengesahkan penahanan bekas ketua polis bahagian trafik, Djoko Susilo atas tuduhan salah guna kuasa dalam kes melibatkan tender berjumlah AS$21 juta (RM64 juta) untuk pembelian simulator pemanduan.

"Kami akan menyoal siasat suspek dalam tempoh 20 hari. Sekira wujud bukti yang kukuh, kami akan membawa kes ini ke mahkamah," kata jurucakap KPK, Johan Budi.

KPK mendakwa Susilo menerima lebih AS$200,000 (RM608,599) sebagai suapan daripada seorang pembida tender.

Pemenang tender, syarikat keluli, Citra Mandiri Metalindo Abadi yang terkenal dengan pengeluaran penutup botol dikatakan tidak mempunyai pengalaman atau kapasiti untuk membekalkan simulator terbabit.

Tahun lalu, Indonesia mendapat markah 3.0 dalam Indeks Persepsi Rasuah dan Ketelusan Antarabangsa. Markah sepuluh bermaksud bersih daripada rasuah, manakala markah kosong bermakna sangat korup.

KPK diberi kuasa besar untuk menahan suspek, meneliti akaun bank dan menyiasat semua pegawai polis berpangkat tinggi.


Berita Dipetik dari Kosmo!
Bertarikh 05/12/2012


Suara

Suara

Suara
Suara