Current song:

125 Terbunuh Kena Bom Di Baluchistan

Dua mayat di jalan raya selepas letupan bom berlaku di Quetta. 
Quetta: Seramai 125 orang terbunuh dalam tiga letupan, dua daripadanya serangan bunuh diri di sebuah dewan snuker yang biasa digunakan penduduk Syiah, di sini, semalam.

Ia antara peristiwa pertumpahan darah terburuk sejak bertahun-tahun lalu di Pakistan.
Sekurang-kurangnya 92 orang terbunuh dan 121 cedera apabila dua penyerang meletupkan bom di kelab snuker di barat daya Quetta, kawasan majoriti penduduk Syiah. Angka korban itu diberi Setiausaha Dalam Negeri Baluchistan, Akbar Hussain Durrani.

Penyerang meletupkan bom dalam bangunan snuker itu dan 10 minit kemudian seorang lagi penyerang dalam kereta meletupkan bom ketika polis, pekerja media dan pasukan penyelamat menghampiri tempat kejadian, kata pegawai polis, Mir Zubair Mehmood. Sembilan pegawai polis, tiga wartawan tempatan dan beberapa pekerja penyelamat antara yang maut.

Ia serangan paling buruk di Pakistan sejak dua pengeboman membunuh 98 orang di luar pusat latihan polis di Shabqadar pada 13 Mei 2011. Ia dipercayai sebagai membalas tindakan komando Amerika Syarikat membunuh pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden.

Dalam serangan pertama awal kelmarin, sebutir bom diletupkan di bawah kenderaan pasukan keselamatan di Quetta, mengorbankan 11 orang dan mencederakan berpuluh lagi. Dalam satu lagi serangan, sebutir bom meletup ketika perhimpunan keagamaan berlangsung di Swat.

Ia menyebabkan 22 terbunuh lebih 80 lagi cedera dalam kejadian terburuk di daerah itu sejak tentera bertempur dengan militan Taliban pada 2009. Pengeboman merosakkan beberapa kedai dan bangunan berhampiran. Sekurang-kurangnya empat ambulans musnah dan orang ramai dilihat meraung bersebelahan mayat di atas tanah.

Kumpulan Lashkar-e-Jhangvi mendakwa bertanggungjawab atas serangan terburuk ke atas penduduk minoriti berkenaan, sekitar 20 peratus daripada 180 juta penduduk Pakistan.

Lashkar-e-Jhangvi menghubungi wartawan tempatan menerusi telefon dan mendakwa bertanggungjawab.

Kumpulan berkenaan ada kaitan dengan al-Qaeda dan Taliban serta turut terbabit dalam penculikan dan memenggal kepala wartawan Daniel Pearl pada Januari 2002.


Sumber Dari Berita Harian
Disiarkan Pada : 12/01/2013

Suara

Suara

Suara
Suara