Current song:

5 Suspek Rogol Dengar Pertuduhan

Polis India menunjuk arah sebuah kenderaan yang dipercayai
membawa lima suspek rogol beramai-ramai di pintu masuk
mahkamah Daerah Saket di selatan Delhi, semalam.
New Delhi: Lima suspek rogol dan bunuh seorang penuntut perempuan India tiba di mahkamah semalam untuk mendengar tuduhan terhadap mereka, selepas dua tertuduh menawarkan kerjasama sebagai tukaran kepada hukuman lebih ringan.

Kelima-lima lelaki berkenaan, bersama seorang remaja, didakwa merogol beramai-ramai penuntut fisioterapi berusia 23 tahun ketika beliau menaiki bas selepas menonton wayang di New Delh16 Disember lalu. Mangsa meninggal dunia dua minggu di hospital di Singapura dua minggu kemudian.

Imej Reuters menunjukkan suspek keluar daripada van polis berwarna biru yang membawa mereka dari penjara di Tihar, dan berjalan melepasi pengesan logam ke mahkamah di Delhi Selatan, di seberang jalan lokasi terletaknya pawagam mangsa menonton filem sebelum menaiki bas dengan rakan lelakinya pada 16 Disember lalu.

Tertuduh dibawa ke bilik kurungan sementara menunggu arahan untuk hadir di depan majistret yang akan membacakan dakwaan sebelum tarikh perbicaraan ditetapkan. Perbicaraan dijadual diadakan di mahkamah khas, yang ditubuhkan selepas kejadian itu.

Majistret, Namrita Aggarwal, berkata keterangan ditutup kepada media dan orang awam dan mengarahkan mahkamah dikosongkan demi keselamatan tertuduh.

Terdahulu, pertengkaran tercetus di mahkamah apabila seorang peguam menawarkan diri mempertahankan mereka. Beliau dimarahi rakannya yang berkata tertuduh tidak layak diwakili kerana kekejamannya.

Dua daripada tertuduh, Vinay Sharma dan Pawan Gupta, Sabtu lalu mengemukakan permohonan menjadi pemberi maklumat, terhadap tertuduh lain, kata pendakwa kes itu, Rajiv Mohan.

Sharma dan Gupta, bersama Mukesh Kumar, Ram Singh dan Akshay Thakur, sudah pun didakwa membunuh, rogol, culik dan kesalahan lain. Mohan memberitahu beliau memohon hukuman mati dikenakan kerana tahap kekejaman jenayah itu.

Kelima-lima mereka tidak sepatutnya menerima hukuman lebih ringan daripada hukuman mati, katanya.

Anggota persatuan peguam di daerah Saket, lokasi kes itu didengari, berikrar tidak akan mewakili tertuduh.

Polis menjalankan soal siasat menyeluruh dan berkata mereka sudah merekodkan pengakuan walaupun kelima-lima tertuduh tidak mempunyai peguam.

Semalam, peguam Mahkamah Agung, Manohar Lal Sharma, menawarkan diri untuk mewakili tertuduh. Beliau dipersendakan oleh peguam lain di mahkamah.


Sumber Dari Berita Harian
Disiarkan Pada : 08/01/2013

Suara

Suara

Suara
Suara