Current song:

Macam Budak Sekolah !


F.A.M
FAM kata ada pemain hanya tahu turun tandatangan tanpa faham isi kontrak

Kuala Lumpur: "Mereka bukan lagi budak sekolah yang perlu diajar!" Itu reaksi Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad berkaitan laporan pemain bola sepak tempatan ‘buta peraturan’ setiap kali mengikat kontrak dengan sesebuah pasukan.

Tak patut berlaku 

"Ini bukan budak sekolah dan tidak perlu kita ajar macam mana nak elak benda ini daripada terus berlaku. Sebagai seorang yang profesional, kedua-dua pihak (pemain dan majikan) juga perlu bersikap profesional dalam soal kontrak," Datuk Azzuddin Ahmad, Setiausaha Agung FAM

Sebagai seorang berstatus profesional, Azzuddin berkata perkara itu tidak sepatutnya berlaku dan mengakui sebelum ini juga kejadian sama pernah berlaku malah ada segelintir pemain yang hanya tahu menurunkan tandatangan tanpa memahami isi kandungan sebenar sesuatu kontrak.

Selain itu, ada segelintir pemain seperti tidak tahu hak dan mengambil mudah mengenai hal berkaitan perkara ini apabila hanya membiarkan pihak tertentu mendapatkan tandatangan mereka tanpa meminta satu salinan untuk disimpan.

“Kejadian serupa sudah beberapa kali berulang malah ada kalanya ada pemain itu sendiri tidak memiliki sebarang salinan kontrak yang mereka tandatangan.

Perlu bersikap profesional

“Ini bukan budak sekolah dan tidak perlu kita ajar macam mana nak elak benda ini daripada terus berlaku. Sebagai seorang yang profesional, kedua-dua pihak (pemain dan majikan) juga perlu bersikap profesional dalam soal kontrak,” kata Azzuddin ketika dihubungi semalam.

Beliau mengulas laporan BH Sukan, semalam mengenai kenyataan Pengarah Hak Kesukanan Football Management International, Faisal Zakariah yang juga anggota Jawatankuasa Pertandingan FAM, yang menyifatkan pemain malas membaca peraturan terkandung dalam buku panduan dan kontrak.

Faisal beranggapan kontroversi seperti itu mampu dielak andai pemain menggunakan khidmat ejen atau peguam yang memahami senario bola sepak.


Sumber Dari Berita Harian
Disiarkan Pada : 14/01/2013

Suara

Suara

Suara
Suara