Current song:

Obama menang presiden AS


WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama memenangi pilihan raya presiden AS dengan menewaskan pencabarnya dari parti Republikan, Mitt Romney kelmarin.
Obama, 51, yang merupakan penduduk kulit hitam pertama menjadi presiden pada 2008 memenangi dengan mudah 303 undi pemilih berbanding Romney, 65, yang memperoleh 206 undi.
Obama menang di 26 negeri tanpa mengambil kira pengiraan di Florida.
AS mempunyai 50 buah negeri.
Kemenangan Obama pada pilihan raya kali ini adalah di kebanyakan negeri yang pernah dimenanginya pada pilihan raya 2008.
Obama turut mencipta sejarah sebagai presiden kulit hitam pertama yang memegang jawatan presiden AS bagi tempoh dua penggal.
Sementara itu di negeri Florida memperuntukkan 29 undi pemilih kepada pemenang undi popular.
Pengiraan undi di Florida masih belum diketahui setakat pukul 11 malam semalam waktu Malaysia.

Bagaimanapun, Obama dari parti Demokrat sudah dianggap memenangi pilihan raya presiden kerana beliau hanya memerlukan 270 daripada 538 undi pemilih untuk memegang jawatan tersebut buat penggal kedua.
Pada pilihan raya 2008, Obama memenangi 365 undi pemilih berbanding pencabarnya, Senator McCain dari parti Republikan dengan 173 undi.
Undi pemilih itu diberikan kepada calon presiden yang memenangi undi popular terbanyak di sesebuah negeri kecuali di Maine dan Nebraska.
Negeri Maine menetapkan dua undi pemilih diberikan kepada pemenang undi keseluruhan terbanyak manakala dua lagi diberikan kepada calon presiden yang memperoleh undi paling banyak di dua daerah Kongres AS.
Bagaimanapun, di negeri tersebut, Obama menyapu bersih keempat-empat undi tersebut.
Pada tahun 2008, Obama mendapat empat undi pemilih di negeri itu.
Di negeri Nebraska, tiga undi pemilih diberikan kepada pemenang undi terbanyak di tiga daerah Kongres AS manakala dua lagi diberikan kepada calon presiden yang memenangi paling banyak undi popular.
Romney menyapu bersih kesemua undi pemilih di negeri itu.
Pada tahun 2008, Obama hanya memperoleh satu undi pemilih di negeri berkenaan.
Pada pilihan raya presiden menyaksikan, bilangan undi pemilih yang diperoleh Romney lebih banyak daripada McCain yang menentang Obama pada pilihan raya 2008.
Pada pilihan raya 2008, Obama menang di Carolina Utara dan Indiana.
Namun pada kali ini, Romney menang di kedua-dua negeri itu.
Menurut akhbar Wall Street Journal, Romney menang 60 peratus undi penduduk kulit putih manakala Obama hanya memperoleh 38 peratus kurang lima peratus pada pilihan raya 2008.
Romney merupakan bekas gabenor Massachusetts dan seorang jutawan bertanding buat kali pertama menentang Obama. - Agensi
Diterbitkan pada 9/11/2012
Sumber Dari Kosmo
Suara

Suara

Suara
Suara